martes, mayo 25, 2010

EL NOU MODEL DE MOBILITAT AL PENEDES


Fa uns dies ens varem reunir a Canyelles un grup important de responsables polítics socialistes de l’Alt Penedès i del Garraf per fer, juntament amb el Secretari del Govern per a la Mobilitat, Manel Nadal, una valoració sobre les polítiques públiques de mobilitat aplicades a les nostres comarques durant els darrers anys.

En primer lloc, varem exposar als mitjans de comunicació els resultats de l’acció de govern pel que fa a l’ampliació de l’oferta de transport públic. Des de la posada en marxa de Rodalies de Catalunya, per exemple, l’Alt Penedès va veure doblada l’oferta de serveis ferroviaris els dissabtes, diumenges i festius. Des del passat més d’abril, en compliment del Pla de Viatgers de Catalunya, es va doblar, tambè, el nombre de serveis d’autobús per carretera en la línia Vilafranca – Canyelles -Vilanova. L’hem de sumar, a aquests serveis, l’augment de freqüències entre Sant Sadurní d’Anoia, Vilafranca del Penedès i Barcelona.

En segon lloc, la valoració es va centrar en l’inici de les obres de la C-15, amb la perforació del túnel del Montgrós que permetrà la construcció de l’autovia entre Vilafranca i Vilanova, l’inici dels treballs de la variant de Vilafranca del Penedès i la finalització de la connexió amb l’actual traçat Vilafranca-Puigdàlber. L’any 2012 estaran finalitzades les obres de l’Eix Diagonal que, connectant la C-32, l’AP-7, la N-340, la N-II i l’Eix Transversal, estructurarà quatre territoris, comunicarà quatre capitals comarcals ( Vilanova, Vilafranca, Igualada i Manresa) i impulsarà la relació econòmica i de serveis entre la Catalunya Central, el Penedès i el Garraf.

En tercer lloc, el balanç fet va acabar explicant les dues grans apostes ferroviaris que ajudaran a completar el model de mobilitat de les nostres comarques : la projecció i construcció de la Línia Orbital Ferroviària i la posada en marxa de l’estació de trens regionals del Penedès, a Vilafranca del Penedès, optimitzant les actuals instal.lacions de la base de muntatge del tren d’alta velocitat.

L’estació de regionals és una aspiració territorial que no donarà resposta en exclusiva a la capital del Penedès. L’estació de regionals d’alta velocitat ha de complir una funció d’impuls econòmic del conjunt de la zona des de l’Anoia fins a la costa del Garraf. La data d’entrada en funcionament està fixada per l’any 2012 i no podem perdre la gran ocasió. La Línia Orbital Ferroviària, en canvi, entrarà ara en la fase de redacció de projecte, amb el compromís de l’Estat en el seu finançament.

El model de mobilitat del Penedès a que responen les successives mesures del Govern tenen com a element definitori l’aposta pel ferrocarril, l’augment de l’oferta de transport públic i la construcció dels eixos viaris que facin més permeable el territori, més ordenat per al seu creixement econòmic. No és una mera suma d’accions, és la construcció d’un model el que s’ha posat en marxa i que posa el Penedès i el Garraf en condicions de desenvolupar noves oportunitats per als seus ciutadans, els seus professionals i les seves empreses.

No hay comentarios: